Иван Димов в “Тази сутрин” относно новоприетия анти-ЛГБТ закон
08.08.2024Коментар на Константин Кунев, мениджър на VentureOut
16.08.2024Днес се проведе съвместно заседание на Комисията по демографската политика, децата и семейството и Комисия по въпросите на младежта и спорта с дневен ред “Обсъждане на проблеми, свързани с разпространението на материали и организирането на мероприятия, които популяризират ЛГБТИ – дейности, представляващи заплаха за непълнолетни деца на възраст над 14 години. Изслушване на заинтерeсованите лица и техните предложения за осигуряване на безопасна среда.”
Сред отзовалите се представители на гражданското общество бяха и Иван Димов и Нели Цветкова от фондация “Сингъл Степ” със становище относно проведеното националното проучване. Поради големия брой на заинтересовани лица, изказванията бяха ограничени до 3 минути време. По тази причина тук публикуваме пълния текст на фондацията пред парламентарната комисия:
СТАНОВИЩЕ
Казвам се Нели Цветкова и се изказвам в качеството си на клиничен психолог, член на българската асоциация по фамилна терапия и най-вече като бивш училищен психолог и специалист, работил с много ЛГБТИ младежи и техните семейства, като част от мрежата психолози на фондация Сингъл Степ. Фондацията е лицензирана от Министерството на труда и социалната политика и Агенцията за качеството на социалните услуги с лиценз № Л-3129-651 за предоставяне на социалната услуга “Информиране и консултиране”, целева група “Всички деца, деца в риск по смисъла на Закона за закрила на детето и пълнолетни лица от ЛГБТИ общността; родители и лица, полагащи грижа за деца от ЛГБТИ общността”.
Настоящото становище коментира истинската заплаха за безопасността на учениците в България.
В училищата към момента има много ЛГБТ ученици, които са изправени пред реални трудности и опасности. Според изследвания на СЗО, УНИЦЕФ и други, българските деца и подрастващи имат най-нездравословното поведение от всички свои връстници в ЕС.
Данните от предишното ни национално проучване за нагласите към ЛГБТ учениците в българските училища с почти 900 респондента показват, че те стават жертва на вербален (71%) и физически (34%) тормоз на територията на училището си. Това има редица последствия за тези ученици – влияе негативно на психическото и физическото им развитие, както и на възможността и мотивацията им да се включат пълноценно в учебния процес. Министерството на образованието е длъжно да вземе мерки за ограничаването на тормоза над всички малцинствени групи, включително на ЛГБТ учениците. Когато са ставали жертва на тормоз, повече от половината от тях (54%) никога не са съобщавали за инциденти на персонала или на член от семейството си (55%). Приетият закон драстично ограничава младежите да търсят помощ, което повишава риска за безопасността им.
Проучването, което проведохме за втори път от 20.06 до 30.07.2024 година, има за цел да осветли настоящата ситуация в българските училища относно преживяванията на ЛГБТ учениците, за да можем информирано да осигурим превенция и да се грижим за базовата човешка потребност на младежите, да изпитват сигурност и че са приети от другите. Изследването беше напълно доброволно и анонимно, като учениците са го попълвали, отваряйки линк на сайта ни. Проведено е, спазвайки GDPR и всички други изисквания за анонимно проучване. Всеки попълващ имаше възможност да прекрати участието си във всеки един момент и не е получавал никакъв материален или друг стимул от наша страна за участието си. Единствено са били водени от мотивацията си да споделят преживяванията си в училище.
Сексуалната ориентация и половата идентичност са аспекти от идентичността на личността, които са вродени и се утвърждават през юношеството. Това обяснява избора на целевата група на изследването (14 – 19 г.) – възрастов период на значими физически и психологически промени, който крие голям риск от себеотхвърляне и отхвърляне от страна на другите. Тук искам отново да уточня, че сексуалната ориентация е вродена и не може да бъде повлияна отвън. Имаме опит с много младежи, които са били подложени на терапия, за да бъдат отказани от сексуалната си ориентация, което освен че е силно травматично за тях, няма ефект.
Младите хора от ЛГБТ общността са изправени на постоянен натиск от обществото да се крият, да се срамуват от това, което са, и биват отхвърляни от връстници и авторитети на база вродени признаци като сексуална ориентация, които са защитени от български и международни закони за пряка или непряка дискриминация (както са и признаците пол, раса, народност, етническа принадлежност, произход, религия и т.н.) Подкопаването на достойнството на която и да е маргинализирана група в училищата има негативно отражение и върху останалите ученици, тъй като насажда цялостен контекст на разделение, срам, страх да не се окажеш различен от останалите и съответно отхвърлен. Подканва и към проявяване на агресия, което има доказани негативни ефекти не само върху жертвите, а и върху насилниците.
Негативните ефекти от новоприетия закон върху учениците вече се усещат. След приемането на закона драстично се повиши броят на учениците, които се обръщат към нас за подкрепа, тъй като са силно притеснени за предстоящата учебна година. Давам примери за притесненията на тези младежи:
- Засилен тормоз заради лепнатия етикет “нетрадиционна сексуална ориентация”;
- Засилено усещане за безпомощност и че светът ги мрази;
- Неяснота по въпроса дали фактът, че са ЛГБТ се приема за “пропаганда”;
- Съмнение дали могат да живеят свободно в България и засилено желание да емигрират.
Обобщено – има ученици, които изпитват страх да се върнат в училище наесен. Също така получихме сигнали от родители, че се тревожат дали децата им ще бъдат защитени от вербален и физически тормоз.
Като заинтересована страна по темата следват нашите предложения за осигуряване на безопасна среда в училище:
- Отмяна на приетия закон и спиране на езика на патологизиране в общественото пространство;
- Обучение на педагогическите специалисти за това как да създават безопасна и приемаща училищна среда. Начинът да се намали насилието в училищата е чрез развиване на умения за конструктивно общуване, разбиране и приемане на различията и критично мислене;
- Ясни и ефективни политики за реакция при тормоз и нарушаване на човешки права в училище, включително език на омразата;
- Осигуряване на научнообоснована и безпристрастна информация по темите за човешкото многообразие, включително за сексуалната и половата идентичност.
В заключение подчертавам, че нашата организация не пропагандира каквато и да е сексуална ориентация в училищата или извън тях. След хилядите консултации с ЛГБТИ младежи и техните родители, ясно виждаме негативните последствия от езика на омразата, неприемането, неразбирането от страна на училищния персонал и политизирането на темата. В Сингъл Степ оказваме подкрепа на младежи, които търсят нас, тъй като нямат опора в учителите и родителите си. Нашият стремеж е да градим мостове между тези младежи и другите хора в живота им.