fbpx

Как да подготвим ефективно CV?

Жива ЛГБТИ+ библиотека за участници от 12 държави се проведе в The Steps
12.05.2023
Нови групи за взаимопомощ
31.08.2023
Жива ЛГБТИ+ библиотека за участници от 12 държави се проведе в The Steps
12.05.2023
Нови групи за взаимопомощ
31.08.2023

Константин Кунев, мениджър програма „VentureOut”, ни споделя своите тайни за създаването на едно ефективно CV. 

Независимо дали ще търсим работа за пръв или пореден път, биографията ни или CV (Curriculum vitae) е от най-голямо значение, защото без нея дори няма да имаме достъп до работодателя. Едно неподходящо CV няма как да е ефективно първо представяне и по всяка вероятност накрая ще се чудим защо след кандидатстване при десетки работодатели никой не се свързва с нас. Целта на днешната статия е да научим как да увеличим максимално шансовете си за среща с работодателя, а след това и да се реализираме в процеса на подбор. 

Формат

Първото и най-важно нещо, с което трябва да започнем, е изборът на формат, в който ще изградим нашата биография. Най-базовият съвет е да не използвате разпространената Europass платформа и шаблон. Този формат от сайта на Европейската комисия беше страхотен ресурс преди поне 10 години, но вече не е актуален, труден е за попълване, а и съдържа данни и полета, които в днешно време не са нужни. 

Лично аз бих препоръчал да се започне с някоя от общодостъпните и безплатни платформи като Zety, Resume.io или платформата, която ние използваме и с която си партнираме – EnhanCV. Тези платформи предоставят готови полета за попълване, като ще обсъдим в подробности всички важни секции, които бих посъветвал да се използват. 

Важно нещо е, че тези платформи са безплатни за лимитирано време, в т. нар. тестови период. По време на този тестов период някои от функционалностите на платформата може да са ограничени, макар че в моя опит не до такава степен, че да не е възможно да се създаде ефективна биография. Също така е важно да се обърне внимание, че след приключване на тестовия период или няма да имате достъп до биографията за корекции (понякога и за сваляне в Word или PDF формат), или ще бъдете автоматично таксувани за пълната версия на платформата (обикновено 10 евро месечно). При втория вариант е много важно да премахнете картата за плащане, която повечето сайтове искат предварително, за да не ви таксува автоматично. В Сингъл Степ често имаме безплатни достъпи за EnhanCV, така че ви окуражавам да се свържете с нас за достъп до този ресурс. 

Колко дълго трябва да е едно CV и защо?

След като сме сигурни каква платформа и формат ще използваме, е време да помислим каква информация ще сложим вътре или по-скоро колко. Хора, търсещи за пръв път работа, и такива, които имат над 10-годишен опит, трябва да се стремят към една страница за своето CV. Идва, разбира се, вайкането от неопитните – “Какво толкова ще пиша?”, а от другите – “Как да си събера 15-те длъжности в една страница?”. Преди да отговорим на тези въпроси е важно да отбележим защо това е важно. Хората, които се занимават с подбор, разполагат с лимитирано време и имат големи цели (targets), които да гонят за кратки или дълги периоди на време. За нещастие или по-скоро щастие, те нямат достатъчно време и внимание да прочетат някой трактат, а и не е нужно. Преди да попитате – да, много колеги от „Човешки ресурси“ смятат разглеждането на неподредени, дълги или неформатирани биографии за загуба на време, така че колкото и добър кандидат да сте – те няма да разберат.

Целта на процеса на подбор е максимално да симулира бъдещата работна среда за кандидата. Личното ми мнение е, че ако не можем в комфорта на собственото си време и дом да изградим стегнато, структурирано и обобщаващо опита ни CV, няма да можем да се справяме с много подобни задачи по време на реална работа. 

Първата цел на биографията ни е да заинтригува четящите и затова е важно да разберем какво виждат те. Дори да успеем да съберем биографията си в една страница, първото нещо, което ще може да се види, е дори по-малко като обем, така че трябва да съберем най-важната и интригуваща част там.

В примера се вижда малко над половин страница от нашата примерна биография – това е и първото нещо, което колегата от „Човешки ресурси“ ще види, затова тук трябва да задържим вниманието му. Много от колегите очакват да видят определена подредба или компоненти, които да са налични, затова ако не ги видят, дали биографията ни е една страница или десет – няма значение, ще я затворят и ще продължат напред. 

Как да задържим вниманието върху нашето CV?

Снимка

Биографията ни не е конкурс за красота, но има доста фактори, които правят наличието на наша снимка важно. На първо място липсата на снимка е нещо, което може да ни “дисквалифицира” в очите на разглеждащия. Дали това е правилно – определено не. Счита ли се за някаква форма на дискриминация – обезателно “да”. Въпреки това се съобразяваме с критериите на разглеждащия, така че като първа причина – по-добре да имаме, отколкото не. 

По-смислената причина да имаме снимка в биографията си е създаването на подсъзнателна “човешка” връзка между нас и разглеждащия. Макар предпочитанията на разглеждащия могат да ни повлияят негативно или позитивно на базата на “симпатия”, можем да се надяваме, че това е рядкост. Ако не се подходи професионално към нас, аз бих казал, че е за добро – освен ако търсенето на работа е на всяка цена, не би трябвало да искаме да работим на място, където от „Човешки ресурси“ не подхождат професионално.

Снимката дава лице на биографията и създава усещането за история, която изгражда първата връзка с нас, която може да наклони везните в наша полза. Много по-склонни сме като хора да правим компромиси за хора, които “познаваме”, така че ако разглеждащият забележи нещо, което по-принцип би го отказало от по-нататъшно четене, то наличието на снимка и тази подсъзнателна връзка може да го накарат да се замисли.

Увод (summary)

Като втори важен елемент уводът е секция, която препоръчвам както за хора, търсещи първа работа, така и за опитни кандидати. Тази секция е нашето “мини интервю” – възможността ни да отговорим на няколко потенциални въпроса предварително и да създадем цялостна картина за нас като кандидат. Този увод е съставен от четири изречения със следните цели: 

  • Да опишем кои сме и какъв опит имаме 
  • Да заявим каква специфична роля или цел имаме с търсенето на работа
  • Да кажем в каква работна среда искаме да приложим опита си
  • Да затвърдим защо ние сме правилния кандидат за ролята

Тези четири компонента са и основите на т.нар. мотивационно писмо (практика, която все по-малко се използва). За разлика от мотивационното писмо обаче, уводът е кратък и стегнат, специфичен за ролята, за която кандидатстваме, и най-вече – лесен е за корекции, когато същата биография трябва да послужи пред няколко работодателя.

Силни качества и умения (strengths)

Секцията, посветена на нашите силните качества и умения (strengths), е приложима за всички типове кандидатстващи. Целта ни е да подчертаем уменията, които сме придобили през годините работен опит или чрез житейски опит. Важно е да ги подредим по важност или да сложим най-отгоре това умение или качество, което е най-релевантно за ролята, за която кандидатстваме.

При кандидатите с малък или никакъв опит, тази задача е по-трудна, но не невъзможна. Ако сте в тази позиция, помислете за нещата, с които се занимавате ежедневно в последните месеци или години. Например умения, придобити по време на ученето ви в университет или гимназия – такива, които не са специфични и изучавани в образованието ви:

  • презентационни умения, придобити при представяне и защита на проекти; 
  • екипна работа от групови проекти и задания; 
  • компютърни познания – софтуерни и/или хардуерни от хобита като компютърни игри или социални медии; 
  • умението да споделим комплексни инструкции на по-достъпен език (придобито от дълги години помагане на по-възрастните ни роднини с телефоните, таблетите и компютрите им) и т.н.

Тези примери трябва да са искрени, не е хубаво да си измисляме качества и умения, които не можем да отстоим при един последващ разговор. Примерите трябва да са описани в 3-4 изречения всеки, като целта тук е да демонстрираме как сме придобили умението или качеството. 

За хора, които вече имат опит, това упражнение е по-лесно, тъй като тук е хубаво да опишем умения, които сме придобили в хода на работа. Тук е добър момент да подплатим сухото описание на опита ни с повече контекст за постиженията ни. Важно би било в тази секция отново да описваме умения, релевантни за ролята, за която кандидатстваме. Тъй като тук говорим като хора с професионален опит, е важно да се включат измерими и конкретни данни като:

  • брой клиенти; 
  • брой служители; 
  • размери на отговорностите ни като бюджет или постигнати цели (targets). 

Целта ни в тази секция е да наблегнем на уменията, които смятаме, че можем да донесем на бъдещия ни работодател или да подчертаем качества, които ни правят полезни отвъд базовите очаквания, описани в обявата.

Образование и професионален опит

Последната важна секция зависи от опита ни като кандидат. Ако сме без опит, бихме сложили в тази част образованието ни, а ако имаме професионален опит, описваме него. Все така важно е да сме конкретни и да добавяме измерими данни за постиженията си. При тези от нас с опит, старайте се да се ограничите в три до четири от последните си роли, особено ако някои от тях не се отнасят към тази, за която кандидатствате. Този лимит ще ви помогне да се впишете в една страница. Ако имате повече опит от това, помислете как да го обобщите. 

Умишлено не споменахме данните ни за контакт, тук единственият съвет и напомняне е, че не е нужно да включвате информация за своето местоположение, пол, възраст и т.н. – име, имейл и телефон са предостатъчни.

Заключение 

Създаването на биография не е толкова трудно занимание, но изисква фокус, проучване на ролите, за които ще кандидатстваме, и малко знания за формулирането на съдържанието. Част от тези знания вече имате, а още много ще се радваме да споделим в последващи статии, а и лично с вас по време на индивидуална консултация, ако се свържете с нас за подкрепа при реализация за работа или образование на или . Вече 4 години услугите ни за кариерно ориентиране продължават да са безплатни за всеки, който се свърже с нас.

За автора: Константин Кунев е професионалист в сферата на човешките ресурси с фокус върху обучение и развитие. В 13-годишната си кариера има опит в ролите на подбор, обучение, администрация и управление на човешки ресурси предино в технологичния, аутсорсинг (BPO) и фармацевтични браншове. Доброволец е на линията за емоционална подкрепа на Single Step от 2017 г., а седи зад VentureOut от март 2019 г.